For English viewers

Målet med denne bloggen er å dele mine jaktopplevelser i inn- og utland. Har du noen spørsmål til meg send meg gjerne en epost: amossing@gmail.com

The purpose of this blog is to share my hunting experiences both in Norway and abroad. If you have any questions regarding my hunts, do not hesitate to drop me an email: amossing@gmail.com


Skitt jakt!
Happy hunting!

torsdag 11. september 2008

Reinsjakt 5-7 september



Så bar det fjells etter rein, nærmere bestemt Norefjell-Reinsjøfjell. Jeg var spent på denne helga. For det første var det år og dag siden jeg sist jaktet rein. Dessuten hadde kortet gode overgangsordninger, noe som nesten garantert ville bringe oss i kontakt med rein.

Bredes familie har hytte i Nore og Uvdal, en av kommunene som deler Norefjell-Reinsjøfjell seg i mellom. Vi reiste opp etter jobb på fredags ettermiddag. En telefon til oppsynsmannen gjorde oss sikre på hvilket område vi burde fokusere på. Vi skulle inn tidlig lørdags morgen i Fagerfjellet. Der hadde det stått godt med dyr i lange tider og været tilsa at de burde fortsette der noen dager til.
Det er jaktforbud i området fra 18.00-07.00, og allerede kl. 07 var vi på vei innover. Det gikk noen timer før vi så de første dyrene. Det var kun bukker. Totalt så vi vel en 4-5 stykker før klokka var 12. Normalt burde vi sett flere, i følge Brede, men antakelig hadde de største allerede søkt seg mot fostringsflokkene i forberedelse med kommende brunst. Til orientering hadde jeg kalvekort i lomma, så det var blanda flokker vi måtte finne.



Sein formiddag oppdaget vi en fin flokk som beitet rolig mot nordvest. Flokken talte rundt 70 med alle kategorier dyr representert.
I Norefjell-Reinsjøfjell er dyrene relativt tamme. Stammen har basis i tamrein og det har kun vært jakt en femten års tid. I følge folk som har jaktet en stund i området virker det som de blir villere og villere for hvert år. Men allikevel er det nok viktig at dyrene her ikke blir for skeptiske til folk. Området er omkranset av hytter og menneskelig aktivitet. Skulle de reagere som reinen på Hardangervidda hadde de løpt i et kjør.
Etter litt om og men, fikk jeg skutt meg en fin bukkekalv, som ved seinere veiing viste 24 kg. Dette er vekter man vanligvis finner på simler og ungdyr på Hardangervidda. Men det ble litt om og men.. Dyrene var tydeligvis jaktet hardt på og var stressede og årvåkne. Dessuten var det flere andre jegere der, og jeg måtte nesten trekke kølapp for å smyge på flokken..

Men det lyktes altså, og etter et par timers bæring var vi atter tilbake ved bilden. Dagen hadde gått og resten av kvelden ble fylt med fotballkamp, noen øl og et enkelt måltid mat.

Ingen kommentarer: