For English viewers

Målet med denne bloggen er å dele mine jaktopplevelser i inn- og utland. Har du noen spørsmål til meg send meg gjerne en epost: amossing@gmail.com

The purpose of this blog is to share my hunting experiences both in Norway and abroad. If you have any questions regarding my hunts, do not hesitate to drop me an email: amossing@gmail.com


Skitt jakt!
Happy hunting!

mandag 16. august 2010

Oppdatering: årets bukkejakt

Jaja, så lyktes det endelig. Har i noen dager jaktet på en bukk, som har vært ganske lyssky. Har skimtet den seint på kvelden eller grytidlig morgen ved noen anledninger. Endelig viste den seg i brukbart lys.

Seint på fredags kveld kom geita utpå jordet og noen minutter seinere ett dyr til. Dyret var voksent, men pga. dårlig lys var det ikke mulig å si sikkert om det faktisk var bukken. Som så mange økter før reiste jeg tomhendt hjem, men med fortsatt håp om å lykkes.

Kl. halv fem neste morgen var jeg atter på plass. Jordet var tomt i det lyset tiltok. Trodde jeg ihvertfall. Inntil jeg oppdaget at den brune busken jeg hadde kikket på 18 ganger faktisk var hodet på bukken. Merket at pulsen steg merkbart. Målte avstanden og fikk rifla i godt anlegg. I samme øyeblikk reiste bukken seg og begynte å tusle i retning skogkanten. Heldigvis stoppet den og beitet. Vinkelen var skrå, men jeg følte jeg hadde kontroll på situasjonen. Skuddet gikk og bukken falt i smellen. Den blei liggende og vri litt på hodet, så jeg skjøt en gang til. Totalt unødvendig, men denne gangen ville jeg ikke ta noen sjanser.

Lettet tuslet jeg ut på jordet for å ta bukken i nærmere øyensyn. Geita som jeg ikke hadde oppdaget, beitet nå kun 50 m fra bukken. Og det fortsatte hun med til jeg var ca. 70 m fra henne. Da fant hun ut at skogen var tryggere..

Bukken var en ganske ung 5 tagger, men pga. "vanskelighetene" knyttet til den skal den absolutt få hedersplass. Følg med på bloggen i dagene fremover. Kanskje kommer det en liten videosnutt! :)



3 kommentarer:

Jonathan sa...

Well done Anders, all those hours and patience have paid off.

Gratulerer!

Stian sa...

Filmet du bukke fallet?

Anders Mossing sa...

Nei, fikk ikke gjort det dessverre. Men filmet litt før og etter. Skal prøve å få lagt ut en liten film.. :)