For English viewers

Målet med denne bloggen er å dele mine jaktopplevelser i inn- og utland. Har du noen spørsmål til meg send meg gjerne en epost: amossing@gmail.com

The purpose of this blog is to share my hunting experiences both in Norway and abroad. If you have any questions regarding my hunts, do not hesitate to drop me an email: amossing@gmail.com


Skitt jakt!
Happy hunting!

torsdag 25. februar 2010

Englands vakre kulturlandskap

Jeg reiste til England i fjor på samme tid med en gjeng fra forumet Accurate Reloading. Den gangen gikk turen til Bedford/Baldock, men jeg endte opp uten å løsne andre skudd enn det jeg gjorde mot papir.

Nytt år, nye sjanser. Geir og meg reiste med fly fra Gardermoen onsdag formiddag. Allerede samme ettermiddag var vi på plass i jaktterrenget. Vi startet uken med jakt på dåhjort fra onsdag til fredag i Sussex. Totalt sju jegere deltok disse dagene. Deretter mot Suffolk etter muntjac, rådyr og duer fra fredag til søndag. Her kom flere jegere kommet til og vi var 16 på jakt.

Jakten foregår stort sett fra tårn, med en og annen økt på smygjakt. Englands vakre kulturlandskap og tette viltbestand legger en meget fin ramme for jakten. Er det ikke skytbart vilt innen rekkevidde, nyter man alltids synet av kaniner, harer, fasaner og liknende.



Allerede første kvelden var jeg heldig og fikk sjansen på denne dåhjorthinden, akkurat i det skytelyset var i ferd med å forsvinne.



Engelskmenn vet å lage skikkelig lunsj..



Vi endte opp med tre dåhjort og en rev i Sussex. Fin start på uken.
Turen gikk nordover mot Gt. Livermere i Suffolk og bodde i boligen som var tilknyttet området.



Første kvelden på jakt etter muntjac fylte jeg kvota og mere til. Vi hadde inkl. i prisen to hunndyr og en bukk. Deretter betalte vi trofèavgift for ekstra dyr. Jeg skjøt fire og var med andre ord allerede betalende gjest.



Den største bukken var ikke så verst. Dessverre var den ene gevirstanga brukket ved basen. Dyrene har i tillegg til gevir også huggtenner. Artige skapninger! Ps. har fått blandede tilbakemeldinger på valg av hodeplagg. Men er man i England så må man kjøre litt stil.. :)



God mat og godt drikke skapte god stemning på kveldstid. Her er deler av gjengen samlet til lystig lag.



Totalt sett ble det skutt 39 muntjac og fire rådyr disse to dagene. Jeg skjøt dessverre ikke noe mer. Geir fikk to muntjacer, deriblant en fin bukk. Bare jeg får tak på bilde fra han, så skal jeg legge det ut.

Søndag morgen var vi forventningsfulle til dagens duejakt. Som ivrige duejegere fra hjemlige trakter visste vi at England i februar kan være legendarisk. Enorme mengder duer hadde vi også sett disse foregående dagene.. Men så skjedde det "katastrofale". Godværet hadde snudd. Snø og vind, som etterhvert gikk over til sludd og vind og deretter regn og vind.



Ingen vits i å forsøke jakt over lokkeduer. Dermed ble det utpostering i skogsholt og skudd på høye overflygere. Resultatet ble begrenset. Jeg fikk tre stykk. Allikevel en artig opplevelse!





Denne turen med AR-gjengen har blitt en årlig tradisjon, så nå er det bare å glede seg til neste år. Og ikke minst til seljakta neste helg, og deretter til en forhåpentligvis aktiv måned etter bever i april.

Ingen kommentarer: