For English viewers

Målet med denne bloggen er å dele mine jaktopplevelser i inn- og utland. Har du noen spørsmål til meg send meg gjerne en epost: amossing@gmail.com

The purpose of this blog is to share my hunting experiences both in Norway and abroad. If you have any questions regarding my hunts, do not hesitate to drop me an email: amossing@gmail.com


Skitt jakt!
Happy hunting!

mandag 17. august 2009

Bukkejakta 2009

Bukkejakta startet farlig seint for min del i år. Pga. strukturtelling og registreringer på Svalbardrein var jeg ikke hjemme og klar til jakt før den 14. august.
Men allerede første kvelden var det gode tegn på mulig suksess. Observerte både geit, to kje og en liten bukketass. De oppholdt seg imidlertid i et området med altfor høyt gress og sjansen bød seg aldri.
Tidlig neste morgen var jeg selvsagt på plass i det samme tårnet igjen. Etter et par timer der lite skjedde, begynte plutselig "ballet". Bukken jaget geita i et rasende tempo. Frem og tilbake en god stund. Deretter forsvant de i skogen og var borte lenge. En drøy time seinere dukket geita opp aleine. Hun fant igjen kjea sine og familielykken var komplett.. Med et unntak. Hvor var far i huset?

Joda han dukket opp etterhvert og falt for, ikke ett, men to (!) velrettede skudd. Hadde selvsagt klart meg med første skuddet, men siden den fortsatt løp skjøt jeg på nytt..

Her er et bilde av monsterbukken... :)



Jeg trodde dette var samme bukken som på viltkamera lenger ned på denne siden.. Men når jeg sjekker nå, ser jeg jo at den andre er større.. Hm.. Kanskje jeg burde ta meg en økt eller to til der allikevel.

Med unntak av disse dyrene har jeg forøvrig ikke sett noen flere dyr i år. Har jaktet et par dager etter fallet, men uten å lykkes..

Ingen kommentarer: